onsdag den 9. marts 2011

Vasaloppet 2011

8.00 Og der gik starten på Vasaloppet... http://www.youtube.com/watch?v=eCgp8siJ6Ng&feature=related Bare ikke for mig! Snart gik en bølge ned gennem det 15600 mand store felt og skiene begyndte at glide. Bare ikke for mig - eller de andre i mit spor! Det stod bomstille! Hvor mange hundrede skiløbere, der gled forbi i starten ved jeg ikke, men nok tusind eller flere... Jeg stod i gruppe 8 ikke bagerst, men horderne væltede forbi inden der endelig skete noget i mit spor!
Stille og roligt gled det - 1000 m. Så ramte vi bakken! Alt gik i stå - og det gik i sneglefart opad bakken. Jeg stod inde midt i kaoset...
-Og så skulle jeg tisse... Efter noget tid lykkedes det mig at komme ud til siden - og få det overstået!
På toppen af bakken gled det igen - dog i lange rækker - så det var svært at overhale - men det lykkedes dog....
Sådan gik de næste mange km - der blev mere plads - men der skulle koncentration på for at se, hvor der var plads at overhale. Det var ikke lang tid, man stod i det samme spor.
Det vildeste var nedad bakkerne, hvor der ofte lå en eller flere væltede løbere... Uha - heldigvis klarede jeg bakkerne uden styrt! http://www.youtube.com/watch?v=3zl9lY7Fb7k
Ruten er relativ flad - så meget bliver kørt i armene, hvilket gik overraskende godt - det var sjældent jeg slog over i diagonalgang (måske fordi jeg ikke harden bedste teknik og følte at fæstet ikke var helt godt i de noget løse spor). Jeg havde lånt et par ski og følte jeg havde super glid - så det var dejligt!
Pga. de mange folk og de mange overhalinger føltes løbet ikke så langt!
Der var syv maddepoter undervejs - så de var fine, at have som delmål. Der var suppe, brød, varm sportsdrik og blåbårsaft! MUMS! Der var mange mennesker i depoterne og det gik langsomt gennem dem - så der var rigelig tid til at kaste en masse indenbords.
Da der var 18 km igen stod en af Ebbes venner og gav mig en blanding af kaffe, cola og red bull - det smagte himmelsk.
Ebbe og jeg havde indgået et væddemål om hurtigste tid fra Eldris og til mål (9 km). Jeg forsøgte at give alt til slut, og væddemålet gjorde da også at jeg holdt tempoet hjem - selvom armene efterhånden var tunge! Det var dog ikke nok, (det havde jeg nu heller ikke regnet med). Så Ebbe værsgo!
I mål klappede arrangementet bare - man bliver serviceret og skal ikke tænke selv. Aflevere ski - bliver ført til bus - kørt ud til bagage. Får bagagen stukket i hånden. Vist over til bad. Derefter videre til mad. Bus tilbage - og får sine ski og arrangementet er slut!

Konklusion; En rigtig god oplevelse! Man føler sig som topløber, når man overhaler så mange folk. Tiden skal man dog tage med et gransalt - ligesom man skal tage det roligt - og ikke stresse over de mange skiløbere, som er på ruten hele vejen.
-Om jeg skal køre det igen? Måske, men så skal det være med seedning, så man får et reelt løb.

Udover det var det en kanon oplevelse at bo med en flok super hyggelige Nordmænd, som snakkede smøring og glider til den helt store guldmedalje! Tak til Henning som lånte mig ski og smurte dem!

Jeg blev omkring nr. 5200! -og tabte en kasse øl på finish!
Ebbe blev omkring 2000! -og vandt en kasse øl på finish!

-Og jeg glæder mig til hans beretning!

3 kommentarer:

Erik SK sagde ...

Fedt Simon. Det er rigtig godt stået. Du må finde en sport for armene - det har du åbenbart talent for;-)

Simon Grimstrup sagde ...

Det tror jeg sgu egentlig ikke - men mine mavemuskler er store...

Martin Husted sagde ...

Godt kørt Simon. Fulgte lidt med på nettet....mht. armene, så har jeg jo set din overkrop og var slet ikke i tvivl om, at de overarme var klar til Vasa:)