torsdag den 18. februar 2010

Indlandsisen på ski

Er gjort så mange gange - og koster en formue af penge og tid at organisere - så hvorfor ikke lade sig inspirere af et af Danmarks absolut bedste adventureraces - Thy til lands, til vands og i luften og udnytte noget af Danmarks rå, barske og uberørte natur...
Undertegnede besluttede ret impulsivt, at gå strækningen fra Lodbjerg til Bulbjerg på ski... Og heldigvis var det bare at tage langrendsskiene, pakke en rygsæk og køre op og sætte bilen fast i en snedrive og så ellers ud over stepperne...
Det var en fantastisk følelse i lille DK at starte ud på en skitur i uberørt klitterræn med solen bagende i ryggen på vej over Lortpøt!... Det viste sig dog at være rimeligt tungt at trampe spor gennem klitterne - men det gav nogle fantastiske udsigter og "vilde" nedkørsler - og ikke mindst følelsen af at være i uberørt natur. Jeg fandt redningsvejen - hvilket gjorde det lidt nemmere at gå, da man ikke hele tiden trådte igennem lyngen.
Det sidste stykke mod Vorupør blev kørt på stranden - desværre i modvind... Men sneen var fint pakket, så det var muligt at skøjte. Fik et par gode snakke med folk, som kiggede lidt på the lonesome rider... Hyggelige folk de Thyboer!
Fik handlet ind i Vorupør og fandt shelterpladsen i Tvorup Plantage. Bålet varmede, mørket faldt på, og jeg sov!
Næste dag blev en kanondag! Det var godt nok overskyet og dagen startede med at kæmpe mig gennem bjergfyr og klitter... Omkring middag kunne jeg købe en fastelavnsbolle i Klitmøller og herfra begav jeg mig ud i Hanstholm vildtreservat. Skønt område med masser af dyr, rådyr og kronvildt - jeg forsøgte ikke at skræmme dem op -da, de har det temmeligt hårdt i vintervejret!
Så ca. 40 dyr hele vejen over... Passerer også en mindre kløft med en "frådende elv"- heldigvis fandt jeg en isbro, hvor passagen var mulig...
Jeg kom over reservatet, videre op og ned til Jammerbugten og langs kysten til Vigsø. Vandet var helt blik -og selvom jeg passerede en lejrplads omkring kl. 17, valgte jeg at nuppe den næste shelterplads i Madsbøl plantage. Jeg regnede med, at det ca. ville tage en time, at gå det stykke...
Men det blev mørkt, jeg blev tørstig - og ikke mindst sulten - og efterhånden indstillede jeg mig på, at være kommet for langt. Plan B var at fortsætte de næste ca. 10-12 km til Bulbjerg, hvor jeg så kunne sove i bunkeren, (hvis den da ikke var føget til). Jeg satte mig, tog dunjakken på og lavede en fremragende jægergryde og fik kogt lidt vand. Skønt - og jeg kunne nu mærke, at det var 11 timer siden jeg var startet ud...
Jeg kom op på skiene igen - og selvfølgelig 300 m. længere fremme kom parkeringspladsen, hvor jeg mente jeg kunne finde shelteren fra... Det kunne jeg selvfølgelig ikke... Efter flere afstikkere ind ad skovveje blev jeg nød til,at komme ud og finde asfaltvejen for at kunne komme rigtigt "ind" på shelteren.
På vejen kom jeg forbi et hus... ud af huset kom en rigtig flink Thybo. 5 minutter senere sad jeg og spiste ris og and familien - og sluttede af med chokolademousse og kaffe - og sov på gårdens høloft! Sådan... Næste morgen sov jeg rigtigt længe - og det blev op af formiddagen før vi havde snakket Thys geografi og skønhed godt igennem og fortæret morgenkaffen... Jeg fik tilbudt et lift tilbage til min bil i snedriven ved Lodbjerg. Så jeg efterlod bagagen og speedløb til Bulbjerg og tilbage til Madsbøl - hvor jeg så fik klaret "hurdlen" i forhold til at komme tilbage til bilen og fik den ovenikøbet trukket fri af driven...

Hvad kan man lære af turen...

Eventyret og gæstfriheden ligger lige udenfor døren - og man behøver ikke altid rejse om på den anden side af jordkloden for at finde det... -Og Thys natur er et rigtig godt sted at starte!

/Simon

1 kommentar:

Ebbe Snerling sagde ...

Fedt Simon! Det lyder helt fantastisk!
Gid man var med eller havde fået den fremragende ide! Jeg nøjes med at være syg...