mandag den 29. marts 2010

Vardfjell løbet

Jeg var med til at gå Vardfjellløbet i går, det er et lokalt løb på 27 km, i år med omkring 50 deltagere.
Løjpen er ganske enkel, nogle flade kilometer hen til fjeldet, omkring 5 km op af fjeldet, ca det samme nedaf igen og så fladt ind til og småkuperet ind til mål.

Jeg stillede mig i anden række på startsletten. da starten går vælter ham der står foran mig, angiveligt fordi en anden sætter en stav på hans støvle og trækker ham ned. Men ganske mod forventet klarer jeg mig forbi ham uden at falde. Allerede fra starten er der en der er gået og en gruppe på 10-12 stykker jagter.

Jeg får mig hægtet på bagerst i gruppe, men er ikke opmærksom da 4 stykker går fra. Efter et par kilometer er der et hul på omkring 200 m. Hvilket jeg mener jeg kan lukke så jeg går ud og stager så hurtigt jeg kan. Da vi når første væskestation er der omkring 50 m op og gruppen foran går i opløsning, herfra er det nedkørsel indtil vi begynder på stigningen. Da stigningen begynder og vi slår over i dirgonal går jeg for at sige det midt, elendigt på ski, og min muskulatur syrer hurtigt til. Op af bakken vælter bagfra kommende løbere forbi og jeg taber meget.

Ca en km fra toppen kommer Maja Solbakken forbi sammen med en ung fyr, hun er vel omkring 15 år og slog mig sidst jeg gik Vardfjelløbet, jeg tænker at det skal være løgn og prøver at hænge mig på men jeg har ikke en chance for at matche deres dirgonalgang.

Lidt før toppen er der et sytykke på et par hundrede meter hvor der ikke er kørt løjper, og her er der ikke antydning af stavfæste, og det iser lidt under skiene, men jeg får mig kabbet op på toppen og får begyndt nedkrørslen og jagten på de foranliggende, jeg har dog indset at jeg reelt kun har chance for at hente de to som kom forbi lige før toppen.

Der går heller ikke længe inden jeg er på Majas bagski, hun vejer vel ikke mere end en sæk kartofler og får derfor ikke så meget fart på nedkørslen som et kødbjerg som mig. På fladen kan jeg stage forbi, i løbet af et par killometer får jeg kontakt med den unge fyr foran, jeg ligger der ikke så længe før han vil have mig op foran for at trække, jeg tænker at der ikke skal være nogen smalle steder og trækker indtil omkring en km før mål hvor vi når nogle bakker hvor han så let som ingenting går fra. Jeg stager som en besat på opløbet men har ikke en chance for at nå nogen. Kommer i mål på omkring 1.20 og det er vel også en slags træning...


Ebbe

4 kommentarer:

Simon Grimstrup sagde ...

OK - EBSKI! Var det sæsonens sidste løb... Kallestrup og jeg har testet SOK rute - kanon inliners og et fedt "nyt stykke land"...

Simon Grimstrup sagde ...

jeg mente skiløb!

Ebbe Snerling sagde ...

Hey Simon! Jeg regner med at afslutte ski "karieren"med troll skimaraton den 10 april, det er 95 km langt, og så er der hundekøring(hvor man får spændt en hund foran sig) i dag. Hvis jeg kan låne en hund skal jeg køre der. Det går stærkt! må man bruge stave til inlines på sok?

Unknown sagde ...

Fedt - kan være jeg skulle melde mig til Troll-ski-marathon næste år - mangler lidt nogle mål for træningen på mine rulleski...!