onsdag den 31. marts 2010

Årets mest morsomme skiløb.


Så er det igen blevet tid til årets mest morsomme konkurrence på ski.
Her i påsken bliver der på Johnsgård arrangeret "snørekøring" med hund, dvs. at man kører på ski bag en hund.
Der var 25 til start i junior og senior klasserne.
Løbet foregår som følger: Prolog, fællesstart med 2 runder af 1,8 km. Herefter jagtstart igen 2 runder.
Jeg havde i år lånt en virkeligt hurtig hund, men havde hvis ikke rigtigt hovedet med i fællesstarten... fik monteret hundens træksele forkert, og på startstregen var jeg ikke helt klar da starten gik. Det skal her tilføres at de første 100 meter må man ikke skøjte men skal holde hunden i kort snor i den ene hånd og kan så eventuelt stage med den anden.
Da jeg kom lidt dårligt fra start, tænkte jeg, at jeg lige kunne hente lidt ved at stage hårdt. Men hastværk er jo som bekendt lastværk så jeg sætter staven i den ene binding og trækker mig selv på hovedet ned i sneen.
Op igen og så ellers afsted, så går den vilde jagt for at fange feltet, jeg henter ret hurtigt 3(ved hjælp af den meget hurtigt hund). Og har næsten kontakt med feltet, men på en nedkørsel er jeg ikke helt god nok med snoren, som kommer mellem benene på hunden, dette medfører en del bøvl med at prøve at få den på den rigtige side igen, og ender med at jeg bliver nød til at stoppe helt for at få snoren på plads igen, de to jeg har overhalet ryger forbi og så kan vi begynde forfra på jagten. Jeg nå at overhale den ene på andenrunde.
Jagtstarten gik noget bedre for mit vedkommende, selen fik jeg (hjælp til) monteret rigtigt, og jeg fik lidt mere flow, og den hurtigt hund betød at jeg fik overhalet et par stykker.
Alt i alt en rigtig sjov oplevelse som jeg varmt kan anbefale hvis nogen har mulighed for at prøve "snørekøring " så er det bare med at kaste sig på.
Farten er enormt høj, og man bliver udfordret på skiene!

Ebbe

2 kommentarer:

Simon Grimstrup sagde ...

Der er vist igen regler i dansk adventurerace om brug af hund... En mulighed til SOK?

Ebbe Snerling sagde ...

Det var da en super ide! Men det går virkeligt stærkt så der er nok basis for noget god asfalteksem... ;-)