lørdag den 29. august 2009

Sjov træning?

Martin har helt klart ret i at nogle træninger er bedre end andre! Og nogen er sjovere.

Har i dag været ude at cykle med Henning igen, dvs. jeg troede at vi skulle løbe en tur nede ved ham, men da jeg kom derned på cykel var han klar på cyklen... så vi cyklede. Jeg har også fundet ud af hvorfor nordmændene kalder en mtb for en "terrengsykel".

Vi startede med at køre et par kilometer op ad en skovbilvej, efter 18 min var vi oppe, hvorefter Henning drejer fra stien og siger "Det kan godt være vi kommer til at trække lidt." "Fint nok!" tænker jeg.

Vi cykler omkring 50 m før vi må af cyklerne og trække, og det gør vi så 20-25 minutter, til vi kommer hen over en lille ås, hvor det begynder at gå ned af og tynde ud i de store sten, her cykler vi så 500 m i mos, lav og lyng, kun afbrudt af et par ture hen over styret for at se nærmere på underlaget.

Pludselig kan vi ikke cykle mere, vi bliver nød til at trække ned igennem noget blokmark, med meget store sten. Nu er vi kommet ned i skoven igen, og det begynder at blive sumpet vi skal krydse en lille bæk der løber gennem myrren, den er ikke mere en 30-40 cm bred men da jeg hopper over synker mit ene ben i til skridtet... Nu støder vi på den anden skovbilvej vi ledte efter. Den går hen over myrren, hvor det lige akkurat går an at cykle, de fleste steder.

Henning stopper dog pludselig og kundgør(med baggrund i sin enorme viden om norsk geologi og jordbundsforhold) at han har fundet en gammel bæk under myren. Jeg er tilbøjelig til at give ham ret da halvdelen af hans forhjul er forsvundet i underlaget. Efter ca 20 min i myrren, fortsætter vejen på tørt underlag, og farten bliver sat lidt i vejret, ikke så meget da det i mellemtiden er blevet mørkt.

det tager ikke så kort tid før vi er ude på asfaltvejen, og på vej hjem grinende bliver vi enige om at "næste gang skal vi have pandelamper med!"(det sagde vi i øvrigt også sidste gang hvor vi bare lige skulle ud et oar timer fra kl 20 og var hjemme omkring 0:30). Vi havde på turen tilbagelagt omkring 12 km med en gennemsnitsfart på ca 9 km/t... Nogen træninger er bare sjovere end andre.

De 12 km hjem fra Henning blev tilbagelagt i et meget moderat tempo.

2 kommentarer:

Martin Husted sagde ...

Det er fandme god gas. 9 km/t er heller ikke dårligt - så ville det kun tage 5½ time at cykle rundt om Juelsø på mtb.
Husk lige ruten. Den kan måske bruges som markeret rute, hvis vi nogensinde skal lave et adventureløb på Jonsgaard.

Simon Grimstrup sagde ...

Hardtail, Fully eller vandcykel ;-)